Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
"Een vlaag van natte hond wurmt zich door dikke blauwe wierookwolken in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. De penetrante geur van lijken in ontbinding vermengt zich met de parfumwalm van opgetutte kooplui. Aan een van de tientallen zijaltaren rinkelt voor de honderdste keer een bel. Orgelspel en klokkengeluid overstemmen de kreet van een marktkramer bij het portaal. In het schemerduister, langs monumentale schilderijen en fluwelen gordijnen, turen heiligen naar de wirwar van kerkgangers. En wat te denken van de vrouwen die afgehakte vingers onder het altaar verstoppen? Laat je in dit boek meevoeren naar een van dé hotspots van de 16de eeuw: de Onze-Lieve-Vrouwekerk, vanaf 1559 de 'kathedraal' van Antwerpen. Dit majestueuze bouwwerk was het kloppend hart van de stad, waar diepgelovige parochianen het pad kruisten met hondenslagers, pelgrims en veehandelaars. De religieuze sereniteit was er soms ver te zoeken."
Religious studies --- History of Antwerp --- smell [sense] --- cathedrals [buildings] --- Lady altars --- sociale ecologie --- cultuurgeschiedenis --- kunstgeschiedenis --- kerken --- Antwerpen, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal --- anno 1500-1599 --- cathedrals [works by context] --- Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, Anvers --- Christian church history
Choose an application
Avant la Révolution française, des dizaines d'autels de guildes et de corporations se dressaient dans la cathédrale Notre-Dame d'Anvers. Tous étaient ornés de tableaux et de sculptures de la main des plus grands artistes de l'époque: Quinten Metsijs, Barend van Orley, Frans Floris, Maerten de Vos, Frans Francken, Peter Paul Rubens... Pendant la domination française, l'église est entièrement vidée et les plus belles oeuvres prennent la route de Paris. Après 1815, de nombreux tableaux réintègrent la cathédrale, d'autres trouvent un nouveau toit au musée. Quelques panneaux du Musée Royal des Beaux-Arts peuvent à présent être vus dans la cathédrale. Des oeuvres d'art qui ont été séparées durant deux siècles, sont à nouveau réunies dans l'église pour laquelle elles ont été réalisées. Le livre d'art présent analyse en profondeur tous les retables exposés. Il consacre en outre une attention soutenue à l'historique de la cathédrale, la formation des guildes et des corporations, l'évolution de la construction des autels, l'usage des triptyques par les guildes et corporations et à la restauration de la cathédrale, la plus grande église gothique des Pays-Bas méridionaux.
Religious architecture --- Painting --- Cathedral of Our Lady [Antwerp] --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Antwerp --- Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Antwerpen) --- Catalogs --- Painting [Flemish ] --- 16th century --- Art --- Antwerpen, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal --- Royal Museum of Fine Arts [Antwerp] --- Retables --- Musée royal des beaux-arts (anvers, belgique ) --- Belgique --- 16e siècle
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|